Buurt protesteert tijdens nacht van de duisternis tegen lichthinder van Dryport in Muizen. Hier meer info (reportage op RTV , artikel in streekkrant en De Standaard 26-03-2009).ARTIKEL STREEKKRANT (26-03-2009):
Naar aanleiding van de ’Nacht van de Duisternis’, een organisatie die pleit voor rationeler energieverbruik van openbare verlichting en zoveel mogelijk beperking van lichthinder, en het ‘Internationale jaar van de Astronomie’ willen bewoners van de buurt rond Dry Port Muizen, Ambrogio en het uitgestrekte terrein van het rangeerstation van de NMBS aan de Leuvensesteenweg in Muizen (bij Mechelen) de aandacht vestigen op de voortdurende lichthinder door de verlichtingsmasten.
Buurtbewoner Bruno De Wit, medepleitbezorger voor minder lichtvervuiling en amateur-astronoom, kan aan den lijve ondervinden dat naar de nachtelijke sterrenhemel kijken vanuit zijn tuin flink gehinderd wordt door de gloed die verspreid wordt van op het terrein van DPM, Ambrogio en het rangeerstation. “Sterren kijken vanuit een tuin in de rand van een stad is mogelijk, maar de hinder op de Leuvensesteenweg is zeer groot. Ik hoop dat mensen in de buurt in de toekomst wel naar de sterrenhemel kunnen kijken zonder al te veel hinder van straatlantaarns, slecht gerichte tuinverlichting, enz.“, stelt hij.
“De verlichtingsmasten op het terrein van Dry Port en Ambrogio zijn eigendom van Infrabel (de infrastructuurholding van de NMBS) en vallen dus spijtig buiten het initiatief van 28 maart. Toch willen wij er op wijzen dat de NMBS ook initiatief kan nemen om lichthinder te voorkomen, geldverspilling te voorkomen en rekening te houden met het milieu. De verlichtingsmasten zijn overduidelijk slecht geplaatst, zijn veel te hoog en schijnen ook op die momenten dat er helemaal geen activiteit is op de Dry Port Muizen. Zo konden we vernemen en vaststellen dat DPM in januari in slechte economische papieren zat en er totaal geen activiteit was dat zelfs in die maand de verlichting vanaf zonsondergang tot zonsopgang, zeven dagen op zeven heeft gebrand. Van verspilling gesproken! De firma’s DPM, Interferryboats en Ambrogio stellen dat zij geen eigenaar zijn van de verlichtingsmasten en dat Infrabel hiervoor verantwoordelijk is. Echter, DPM en IFB maken integraal deel uit van de NMBS. Het is duidelijk dat de verantwoordelijkheid hier als een ‘zwarte piet’ wordt doorgeschoven naar de andere“, aldus nog Bruno De Wit.
De omwonenden roepen de NMBS op om de lichten te doven wanneer er geen activiteit is op de terreinen van DPM, Ambrogio en de NMBS of tot een minimum te beperken alsook de verlichtingsmasten te verlagen zodat enkel de terreinen van de NMBS worden verlicht en niet de buurt in een wijde omtrek. Eveneens vragen zij om de verlichting zo te richten dat er geen overvloedige strooistraling is. (LUQ)