Buurtraad De Spreeuw

Buurtraad De Spreeuw is er voor u

Station wacht metamorfose

Animated GIF van de plannen voor de stationsbuurt

UPDATE! De NMBS wil het station van Mechelen vernieuwen. Meer info op youtube of hier (14-05-2008). Ook in GVA(15/16-09-2007) deel 1 + deel 2, Nieuwsblad (17-09-2007), De Standaard (17-09-2007) op RTV (16-09-2007) en Onder den Toren nr 57.
ARTIKEL NIEUWSBLAD 17-09-2007

MECHELEN – De NMBS wil het centraal station van Mechelen, als laatste grote van Vlaanderen, tegen 2018 compleet vernieuwen. Naast de reeds twee voorziene HST-lijnen komt er een modern stationsgebouw, een tunnel en een parkeergarage.
Het Koning Albertplein wordt een groene en verkeersarme zone. Het stadsbestuur, met burgemeester Bart Somers op kop, kreeg de plannen van het project – goed voor ruim 340miljoen euro – al voorgeschoteld.

1 Groen Albertplein
Het sinds 1998 heraangelegde Koning Albertplein was vooral een mislukking voor de zwakke weggebruiker en wordt nu volledig opgebroken. Ook de volledige strook met bushaltes verdwijnt. Groene perken en nieuwe pleintjes worden in de plaats aangelegd.

Voetgangers en fietsers zullen op het Albertplein veilig kunnen vertoeven. Ook de horeca zal er zéér wel bij varen‘, meent Somers

2 Stationsgebouw in drie niveaus
Het nieuwe stationsgebouw, waarbij de huidige achterkant de voorkant wordt, bestaat uit drie niveaus. Ondergronds komt een parking met drie verdiepingen, goed voor 2.500parkeerplaatsen. In- en uitritten worden op de huidige voor- en achterkant van het station aangelegd. Ook een fietsenstalling biedt plaats aan 5.000fietsen.

Op het gelijkvloers komen de bussen aan- en afgereden in hun haltes. Op de eerste verdieping worden de tien perrons plus twee nieuwe HST-lijnen volledig overspannen.

Mechelen Station wordt uniek omdat het zowel een eindstation is van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest als het voorstation van Antwerpen. De rechtstreekse verbinding naar Zaventem is hiermee ook eindelijk een feit‘, stelt Somers.

3 Tunnel in plaats van brug
Het verkeer zal op de Postzegellaan een ondergrondse tunnel van 585meter lang induiken. Aan de achterkant van het station duikt hij weer op om via een rotonde aan te sluiten op de Leuvensesteenweg (N26) en zo ook richting De Nekker (N15).

4 Recreatiezone
De huidige brug over de vaart wordt afgebroken. Waar nu nog volop onder de brug geparkeerd wordt, komt er alweer een plein en aan de overkant van de vaart een recreatiezone. Een beetje verderop verbindt een kleine brug wel nog de Geerdemgevaart met de Vaartdijk en Stationsstraat.

Ontwikkeling Arsenaalsite
De heraanleg van de directe stationsomgeving gaat gepaard met de ontwikkeling van de Arsenaalsite. Een rechtstreekse verbinding van Mechelen-Zuid (E19) richting De Nekker (N15) moet de vesten ontlasten. De wegbypass zal dwars doorheen de 175hectare grote Arsenaalsite lopen en vier overbruggingen maken.

De site wordt volledig ontwikkeld tot woongebied voor Muizen. Minstens zo belangrijk is dat er 10.000extra werkplaatsen gecreëerd worden‘, kondigde burgemeester Somers in mei nog aan.